נהיגה תחת השפעת סמים מסוכנת כי היא מעלה את הסיכוי לתאונות דרכים.
אם בודקים לעומק את הסיבות, מגלים שורה ארוכה של גורמים והשלכות:
א. בגלל היעדר שליטה ויכולת מוטורית – נהיגה תחת השפעת סמים כל כך מסוכנת בגלל שהיא מונעת מהנהג לשלוט כמו שצריך ברכב. היא באה על חשבון יכולת מוטורית ופוגעת גם בתפקודים בסיסיים. הסמים משפיעים לרעה על הנהג, מעוותים את תפיסת העולם שלו ובמקרים קיצוניים אפילו עלולים לגרום לעילפון על ההגה.
ב. בגלל ההשפעה על הסביבה – הסמים משפיעים לרעה לא רק על הנהג, אלא מסכנים גם את הנוסעים והסביבה. נהג שנמצא תחת השפעת סמים פועל בצורה בלתי צפויה. הוא מקשה על שאר הנהגים לדעת כיצד להגיב לתנועות שהוא מבצע והוא נוטה לפתאומיות יתר. התנהגות מן הסוג הזה על הכביש היא הרת אסון והיא מלווה לעיתים קרובות מאוד בתאונות חמורות.
ג. בגלל שזה לא חוקי – אפילו אם נהג שנמצא תחת השפעת סמים מסוימים מצליח להגיע ליעדו בשלום, הוא עדיין נמצא בסיכון בגלל שהוא עובר על החוק. בישראל יש חוק שמחמיר מאוד עם נהגים שנמצאים תחת השפעה. נכון להיום, נהג שנתפס תחת השפעת אלכוהול לדוגמא נשפט לשלילת רישיון של שנתיים מינימום. תקופת השלילה עולה ככל שהסמים נחשבים קשים יותר.
כך תצמצמו את הסיכון
רוב הנהגים שמבינים את הסכנות הטמונות בשימוש בסמים מעדיפים לוותר עליהם לחלוטין. זה תקף גם לגבי נהגים עם רישיון לאחזקת סמים קלים, כמו למשל קנאביס. נהיגה תחת השפעה של הסמים אסורה בתוקף והיא לא תלויה במצב הרפואי של הנהג. אפשר לצמצם לחלוטין את הסיכון רק על ידי ויתור על הנהיגה, או לחילופין ויתור על הסמים.
כמו כן, קיימים פתרונות רבים לתחבורה ציבורית כאלטרנטיבה לנהיגה תחת השפעת סמים קלים וקשים. אפשר להגיע למקומות בילוי באוטובוס, במונית או להגדיר חבר שהוא נהג תורן. כל אלו משפרים משמעותית את הנושא של בטיחות בדרכים. הם מונעים תאונות ותורמים גם לנהג וגם לסביבתו הקרובה והרחוקה.